Alle Functionaliteiten in Één Pakket

Alle Functionaliteiten in Één Pakket

Weektaak op maat

Met Taakfolio stel je in een handomdraai een overzichtelijke en inspirerende weektaak op. Jij bepaalt of een leerling zijn taken zelfstandig kan plannen en uitvoeren, of juist gebaat is bij meer structuur.

In het basisonderwijs (PO) kunnen scholen het lesaanbod per vakgebied verdelen in acht niveaugroepen, zodat iedere leerling werkt op zijn of haar eigen niveau. In het voortgezet onderwijs (VO) ligt de nadruk meer op maatwerk en eigenaarschap: elke leerling werkt met een planning die aansluit bij persoonlijke doelen en keuzes. Voor Thuis biedt Taakfolio een volledig individuele en flexibele aanpak, ideaal voor leerlingen die buiten het reguliere onderwijs vallen of extra begeleiding nodig hebben.

Bij het invoeren van de lesstof kies je als leerkracht of begeleider tussen een open les of een methodeles. Een open les vul je zelf in, met de vrijheid om eigen accenten te leggen. Kies je voor een methodeles, dan wordt deze automatisch gekoppeld aan het leerdoelenoverzicht in het portfolio. Zo groeit iedere leerling zichtbaar in zijn of haar ontwikkeling – in de klas, thuis of in een maatwerktraject.

Een Portfolio op maat van de leerling

Met Taakfolio draait het niet om vergelijken met anderen, maar om groeien ten opzichte van jezelf. Wat kan ik al? Wat begrijp ik? Waar wil ik naartoe? Door deze vragen centraal te stellen, krijgen leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling. Dat vergroot hun zelfvertrouwen, motivatie en eigenaarschap.

Het portfolio is écht van de leerling: hij of zij selecteert, verzamelt en bewaart eigen werk. Dankzij de koppeling met de weektaak ontstaat een krachtig instrument om persoonlijke groei zichtbaar te maken.

In alle drie de versies van Taakfolio komt dit portfolio tot zijn recht:

  • In PO ontdekken leerlingen spelenderwijs hun talenten en leerdoelen.
  • In VO groeit het portfolio mee met persoonlijke keuzes, vakken en projecten.
  • In Thuis ondersteunt het portfolio juist de individuele en flexibele aanpak, zodat ook leerlingen buiten het klaslokaal hun ontwikkeling helder in beeld houden.

Het portfolio in Taakfolio bestaat uit vier onderdelen:

  • Dit ben ik – persoonlijke informatie over de leerling.
  • Dit kan ik – reflectiecirkels, doelenoverzicht en toetsresultaten.
  • Dit vind ik – werk en foto’s waar de leerling trots op is.
  • Dit wil ik – persoonlijke leerdoelen.

Ouders en verzorgers kunnen actief betrokken worden bij het leerproces. De school (of begeleider) bepaalt welke onderdelen zij kunnen inzien. Zo ontstaat een transparante samenwerking rond de ontwikkeling van de leerling.

Zelfreflectie: De Sleutel tot Groei

Leerlingen reflecteren op hun eigen werk en leerproces. Ze stellen zichzelf vragen als:Bij Taakfolio staat leren van jezelf centraal. Leerlingen kijken terug op hun werk en hun leerproces en stellen zichzelf vragen als:

✔ Wat heb ik geleerd?
✔ Hoe gaat dit ten opzichte van mijn vorige werk?
✔ Hoe heb ik dit ervaren?

Door zo te reflecteren ontdekken leerlingen hun sterke punten én hun volgende stappen. Ze formuleren nieuwe leerdoelen en activiteiten, wat niet alleen zorgt voor verdieping maar ook voor meer eigenaarschap.

In het basisonderwijs (PO) leren kinderen spelenderwijs nadenken over hun werk. In het voortgezet onderwijs (VO) wordt reflectie een krachtig instrument om keuzes en leerdoelen te onderbouwen. Voor Thuis is reflectie juist belangrijk om samen met begeleiders of ouders grip te houden op de persoonlijke ontwikkeling.

Met de reflectiecirkels in Taakfolio kunnen leerlingen, leerkrachten én ouders feedback geven op verschillende ontwikkelgebieden. In één oogopslag worden overeenkomsten en verschillen zichtbaar. Zo ontstaat een waardevolle basis voor een open gesprek tussen leerling, ouders en leerkracht – of begeleider.

Doelenoverzicht: Inzicht voor Leerling en Leerkracht

In het onderdeel “Dit kan ik” zien leerlingen en leerkrachten in één oogopslag alle leerdoelen – per vakgebied, domein en lesdoel. Leerlingen beoordelen zichzelf met een duimpje op de beoordelingsbalk. Hoe verder het duimpje naar rechts staat, hoe beter het doel behaald is. Wie zichzelf als ‘master’ beoordeelt, laat zien het leerdoel volledig te beheersen én bereid te zijn anderen te helpen.

Leerkrachten (of begeleiders) kunnen daarnaast hun eigen beoordeling toevoegen. Zo ontstaat direct inzicht in hoe de klas, een niveaugroep of een individuele leerling ervoor staat. Verschillen tussen de zelfevaluatie van de leerling en de beoordeling van de leerkracht zijn vaak het startpunt voor een waardevol verdiepingsgesprek.

In PO helpt het doelenoverzicht kinderen spelenderwijs ontdekken wat ze al kunnen en wat nog lastig is. In VO krijgen leerlingen meer grip op hun voortgang en kunnen ze reflecteren op hun eigen keuzes. In Thuis ondersteunt het overzicht juist de individuele en flexibele aanpak, zodat ook buiten de klas duidelijk zichtbaar is hoe een leerling groeit.

Doelenoverzicht kernwaarden

Speciaal voor Daltonscholen heeft Taakfolio een extra doelenoverzicht ontwikkeld. Leerlingen beoordelen zichzelf hier niet alleen op kennis en vaardigheden, maar ook op kernwaarden zoals reflectie, samenwerken, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Leerkrachten (of begeleiders) kunnen deze vaardigheden óók scoren. Zo ontstaat er een compleet en eerlijk beeld van de daltonvaardigheden die al sterk ontwikkeld zijn én van de punten die nog extra aandacht verdienen.

Heeft jouw school of organisatie specifieke wensen voor een eigen doelenoverzicht? Geen probleem: Taakfolio levert maatwerk! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken – samen bouwen we een overzicht dat perfect past bij jullie onderwijsvisie.