Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Taakfolio PO is ontwikkeld voor groep 4 t/m 8. Vanaf groep 4 kunnen kinderen zelfstandig werken met weektaken, doelen en portfolio’s.

Taakfolio is ontwikkeld in de praktijk, en aanvankelijk niet met de bedoeling om echt naar buiten te treden. Ondanks dat we al ruim 12 jaar bezig zijn met de ontwikkeling, hebben wij pas niet lang geleden de keuze gemaakt om ook andere scholen met Taakfolio te laten werken. Op dit moment werken er ongeveer 500 leerlingen dagelijks met Taakfolio PO.

Gemiddeld 20–30 minuten per week. Veel doelen en lessen kun je direct koppelen aan je methode. Daardoor staat de weektaak snel klaar.

Ja. Je kunt leerlingen per vakgebied in clusters indelen en daarnaast ook individuele taken of doelen koppelen. Zo sluit Taakfolio aan bij de verschillende niveaus en leerstijlen in je groep.

In het doelenoverzicht zie je hoe leerlingen zichzelf beoordelen én hoe jij dat inschat. Samen krijgen jullie inzicht in de voortgang per vak en per doel.

Ja. Leerlingen reflecteren met reflectiecirkels. Jij kiest zelf welke reflecties je inzet en kunt ook eigen varianten toevoegen.

Dan leveren jullie de doelen aan (bijvoorbeeld via Excel). Binnen enkele dagen zorgen wij dat deze in Taakfolio beschikbaar zijn.

Ja. Als school bepaal je of ouders toegang krijgen tot het portfolio van hun kind. Ze kunnen voortgang bekijken en reageren op foto’s of documenten.

Ja. Alleen bevoegde personen hebben toegang. Alle gegevens worden zorgvuldig beveiligd en verwerkt volgens de AVG.

Taakfolio VO is de nieuwe versie van Taakfolio, speciaal voor het voortgezet onderwijs. We ontwikkelen deze samen met een aantal VO-scholen in schooljaar 2025-2026. Het doel is om ook in het VO leerlingen meer eigenaarschap te geven over hun leerproces, met overzicht, doelen en een portfolio.

Schooljaar 2025-2026 gebruiken we om Taakfolio VO in de praktijk te testen en verder te ontwikkelen. Samen met pilotscholen brengen we in kaart wat nodig is. Daarna bekijken wat mogelijk is.

Het belangrijkste verschil is dat Taakfolio VO veel meer draait om eigenaarschap van de leerling. Niet alleen cijfers tellen, maar ook leerdoelen, persoonlijke ontwikkeling en reflecties. Het systeem brengt deze onderdelen samen in één omgeving.

Ja. Iedere sectie kan straks eigen leerdoelen toevoegen. Deze doelen kunnen gekoppeld worden aan opdrachten of projecten, zodat de voortgang inzichtelijk is. In de pilot onderzoeken we hoe dit in de praktijk het beste werkt.

Dat is wel de bedoeling. We ontwikkelen het systeem zo dat het aansluit bij klassikaal onderwijs, vakoverstijgende projecten én vormen van gepersonaliseerd leren. De pilots helpen ons om dit goed vorm te geven.

Ons doel is dat docenten niet méér tijd kwijt zijn, maar juist efficiënter werken. Ervaringen uit het PO laten zien dat dit gemiddeld zo’n 20–30 minuten per week is. Voor VO werken we dit samen met scholen verder uit.

Via een doelenoverzicht waarin de leerling reflecteert en de docent feedback geeft. Dit geeft inzicht in cijfers én vaardigheden. Tijdens de pilot onderzoeken we hoe dit het beste aansluit bij de praktijk in het VO.

Scholen bepalen straks zelf of en hoe ouders toegang krijgen tot portfolio’s en voortgang. Dit nemen we mee in de ontwikkelfase.

Ja. Net als de andere versies van Taakfolio voldoet VO straks volledig aan de AVG. Scholen houden de regie over welke gegevens zichtbaar zijn en wie toegang krijgt.

Taakfolio Thuis is ontwikkeld voor leerlingen die (tijdelijk) niet in een reguliere klas werken. Het programma biedt structuur en overzicht met een planner, een portfolio en ruimte voor persoonlijke doelen. De nadruk ligt niet op een schoolrooster, maar op een dagindeling die past bij het kind.

Ja, juist dat maakt Taakfolio Thuis uniek. Naast schoolse taken kunnen ook persoonlijke en praktische taken ingepland worden. Denk aan sporten, muziek maken, een creatieve opdracht, een huishoudelijke taak of een afspraak met een begeleider. Zo ontstaat er een dag- of weekplanning die haalbaar en betekenisvol is.

Dat hangt af van de situatie:

  • Wanneer de leerling nog contact heeft met een school, kan de leerkracht opdrachten en doelen toevoegen.

  • Wanneer er geen connectie meer is met een school, kan de ouder of begeleider taken plaatsen. Dit kunnen zowel schoolse als niet-schoolse activiteiten zijn.

Waarom is dit belangrijk?
Leerlingen die (tijdelijk) niet naar school gaan, hebben vaak baat bij een aanpak die niet te schools aanvoelt. Ze zitten meestal niet voor niets thuis. Door ook niet-schoolse activiteiten in te plannen, ervaren ze succesmomenten, krijgen ze structuur en leren ze stap voor stap verantwoordelijkheid nemen.

Taakfolio Thuis is ontstaan vanuit de vraag of het mogelijk was om individuele taken op de weektaak te plannen, in plaats van te werken met maximaal 8 clusters per vakgebied zoals in Taakfolio PO. Het programma wordt inmiddels gebruikt door een jeugdzorginstelling in Groningen en in een project met thuiszitters in Zuid-Holland. Het aantal leerlingen groeit stap voor stap, afhankelijk van de trajecten die we met partners opstarten.

Ja. Ouders krijgen (indien gewenst) toegang tot het portfolio van hun kind. Je ziet wat er gepland staat, welke taken gedaan zijn en hoe de voortgang verloopt. Ook kun je reageren op documenten, foto’s of reflecties.

In het doelenoverzicht zie je hoe een leerling zelf zijn of haar voortgang ervaart én hoe de begeleider dat inschat. Samen geeft dit een compleet beeld, zowel op leergebied als op persoonlijke ontwikkeling.

Ja. Alleen bevoegde begeleiders en ouders krijgen toegang. Alle gegevens zijn beveiligd en worden verwerkt volgens de AVG.